Samenwerking met Muziekschool Woudrichem

In januari start een intensieve samenwerking met Muziekschool Woudrichem. Op Basisschool ’t Ravelijn gebeurt veel op gebied van Kunst en Cultuur. De school is al een aantal jaren Cultuurloper-school en doet er alles aan om leerlingen, naast de bekende basisschoolvakken, ook breed te ontwikkelen op het gebied van kunst en cultuur. Creativiteit en Leren gaan samen met ontdekken. Daar zorgt dit traject dan ook voor op de school.

Afgelopen schooljaar is een onderzoek afgerond op het gebied van cultuurbeleid. Tijdens dit onderzoek kwam ook de subsidie van het landelijke ‘cultuurparticipatie plan’ beschikbaar. OBS ’t Ravelijn mag deze gelden nu gaan besteden aan kunst en cultuur. Het team wil deze subsidie duurzaam inzetten zodat alle betrokkenen van de school optimaal profiteren en de komende jaren blijven profiteren. Tim Dekker heeft in de functie als ICC’er (Interne Cultuur Coördinator) contact gezocht met verschillende instanties om te kijken hoe de school blijvend voorzien kan worden van materiaal en programma’s op het gebied van kunst en cultuur. Muziekonderwijs bleef een aantrekkingskracht houden. Daarom is er op dat gebied direct contact gezocht met de muziekschool Woudrichem. De muziekschool, ook als muziekschool aanwezig in Sleeuwijk, Werkendam, Hank en Gorinchem, kan de school voorzien van een ruim onderwijspakket en het kan de leraren duurzaam meenemen in een ontwikkeling op het gebied van muziekonderwijs. Daarnaast gaf Marco van Krugten (schoolleider) aan dat het mooi zou zijn als ouders er na school makkelijker voor kunnen kiezen om zich verder te verdiepen in muziekles. In een overleg tussen de Muziekschool en OBS ’t Ravelijn is er gekeken of de muziekschool geen plaats kan nemen in het gebouw voor een optimale dynamiek en de laagdrempeligheid deel te nemen aan muzieklessen binnen de school. Zo is het realiteit geworden dat OBS ’t Ravelijn en Muziekschool Woudrichem onder een dak onderwijs verzorgen aan de leerlingen. Tijdens school zullen muziekdocenten op enkele momenten muzieklessen in de klas verzorgen. Na school kunnen de leerlingen en iedereen (zowel kinderen als volwassenen) die muziekles wil volgen, les krijgen in het muzieklokaal. Je kunt bijvoorbeeld kiezen voor gitaarles, pianoles, keyboard, drumles, dwarsfluitles en nog veel meer. Een proefles is gratis.

Meer informatie? Muziekschool Woudrichem